الجمعة، 10 يونيو 2011

يا عريس يا صغير

مش عارف ابتدي ازاي الموقف عندنا 3 شباب هيتجوزوا الشهر ده اعمارهم كالتالي 28 و 27و 23
اللي فقعني فيهم اللي عمره 23
ايوه فقعني ما انا لما الاقي عيل دفعه 2010 متعين معانا من 3 او 4 شهور و هيتجوزر خلاص و انا عندي 30 سنه و حتي مش عارف اجيب شقه اي كلام علشان اعرف اتجوز يبقي لازم اتفقع
7 سنين فرق بينا يا جدعان عشتهم انا علي الفاضي هو علشان بابا ظبطه و جابله الشقه و جابله الوظيفه كمان يبقي عمره ميضعش
انا عمري يضيع علشان ابويا لا عرف يلاقي ليا وظيفه و لا يقدر يجوزني
تخيل لو انا كمان كنت جاهز و اتقدمت انا و الواد ده لنفس العروسه تعتقدوا هيختاروا مين اكيد هو شاب جاهز و ضعير احسن من الجاز و كبير اصل الكبير هيبقي معقد و هيبقي عطشان اوي للجواز من سنين الحرمان و كمان ليه تتجوزي العجوز ما تتجوزي الصغير اتلعبوا مع بعض و تعيشوا شبابكوا
اللي عدا ال 30 ده راحت عليه ( تخيل للي هيحصل)
و الله انا لما كنت قده كنت عايش في سنين البطاله و حتي لما اشتغلت معرفتش اتجوز هو ليه الدنيا كده بتدي واحد حاجات كتير و تحطه قدام المحروم ينغص عليه عيشته و يفكره بخيبته و قله حيلته
طيب ما تديله في مكان تاني مش نفس المكان اللي بشوفه فيه كل يوم و افتكر خيبتي فيه
هو انا ذنبي ايه اني مش لاقي حد يساعدني زي ما هو لاقي ابوه يعمله كل حاجه
هو ليه كل ابوه ساعده و ليه هيكون عيبي اني تأخرت لأن مفيش حد ساعدني و لا اداني حاجه
انا مخترتش ابويا و هو مخترش ابوه
لكن هو حظه بقي 100 100
و انا حظي زفت
طيب اعمل ايه و الله انا تعبت من اسئله الناس الكتير و من نفسي لما بشوف العيال بيتجوزا و يبقي اباء و عندهم اسر
و انا زي ما انا اللي بيحثل ان عمري بيزيد بس
فين العدل في كده ما هو علشان يكون في عدل لازم يكون عندي حاجات مش عنده و دده مش حقيقي هو كمان عنده حاجات مش عندي
ده مش حقد لكن متقوليش ان الواحد يلاقي نفسه في الحاله دي و يلاقي واحد اصغرمنه ب 7 سنين بيتجوز و يبقي سعيد و فرحان
و الابتسامه و البهجه ملياه
طيب مين هيعوضني عن عمري اللي راح
طيب ليه اتجوز واحده انا و هي منبقاش عارفين نعمل حاجه في حياتنا الا لما الناس يقولوا دو لاتهبلوا و لا ايه دول كبارعلي كده
طيب ليه عيالي يبقوا بيحسوا اني جدهم مش ابوهم
طيب ليه ابقي شايل ابني علي كتفي و ابن زميلي يكون في اعداي
طيب ليه ابقي دايما الاخير و افضل في مقاعد المتفرجين لحد ما يبقي مفيش حد بيتفرج غيري
طيب ليه انا عايش اساسا ما الموت احسن علي الاقل مش هتتمني حاجه و انت ميت و مفيش حاجه هتحصل قدامك تنغص عليك حياتك
عيل عنده 23 يا دوب مخلص كله من كام شهر و متعين من كام شهر يتجوز و انا قاعد بتفرج و اتحصر علي خيبتي
اقول ايه مش فاهمها ولا عارف ليها قاعده الرزق ده ماشي ازاي و النصيب ده ماشي ازاي طيب في العدل في اللي بيحصل
ايه اللي انا كسبته هو مكسبهوش اني اتحسرت اني احبطت اني قرفت و زهقت
هو ده بيتحسب من المزايا ايه طبعا لأنه عندي و مش عنده
كفايه كده

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق