السبت، 10 ديسمبر 2016

عازب في سن ال 35

بقالي مده مكتبتش يمكن لأن الكتابه في نفسها بقت بتمثل حمل كبير و لم تعد الفضفضه عن طريق الكتابه مريحه و لا بتخفف عن الام الواحد
قد يكون البوست متأخر عن ميعاده السنوي اللي بدء من قرابه 7 سنين و فيه كل سنه بزود الرقم و اقول انا خلاص بكبر و مش عارف اتجوز و فرصي في اختيار عروسه كويسه بتقل لكن يا جماعه للأسف انا وصلت لمرحله اني مبقاش بشوف عرايس خالص
بقالي اكتر من سنه و نص مشفتش و لا عروسه و كل اللي بيترشح ليا بقي بينحصر في بنات صغيره اوي مبفكرش اشوفهم لأني متأكد ان فرق السن ده كبير و ان موافقتهم بيه من غير ما يشفوني فمعناه ان البنت اهلها حاسين ان فرصها في الجواز ضعيفه او ان هما فاكرين ان واحد في سني هيجي يدفع بقي مبالغ و يشيل العروسه بما انه لازم يعوض فرق السن الكبير ده بحاجه
كل واحد يسمع سني يحسسني اني خلاص قربت اموت و ان انا اللي اتسببت لنفسي في اني عازب لحد دلوقت
للأسف حالي النفسي بقي سئ جدا ما بين الرغبه في تكوين اسره و بيت و استقرار و وجود هدف في الحياه و ما بين الرغبه الجسديه اللي ربنا زرعها في الواحد  و اللي بدأت تضغط علي الواحد بقوه في الفتره الاخيره
انا حضرت كورس من فتره كان اللي بيشرح فيه دكتور بشري ساب الطب و تخصص في التسويق كان بيذكر ان الانسان الغير متزوج او الذي لا يشبع رغبته الجنسيه انسان مصاب غير سوي نفسيا غصب عنه  لما قال الكلمتين دول حسيت ان كل الزملاء الحاضرين بيبصوا عليا حسيت اني انسان ناقص مش كامل
انا دلوقت العرايس اللي بتتعرض عليا قد تكون معدومه او غير موجوده و زي ما ذكرت قبل كده انا دلوقت انسان كبير و علي حافه الكهوله كلها كام سنه و ابقي 40 مش هتلاقي بنت ناس حلوه و محترمه و صغيره اهلها يرضوا يجوزها ليا علشان انا راجل لقطه
بالعكس انا مبقتش لقطه خالص انا بقيت عمو عزيز
من سنين طويله شوفت مسلسل اسمه اهل الغرام كان في حلقه عن شاب بيحب بنت زميلته عمرهم 20 سنه في الكليه بس طبعا للظروف مش بيتجوزها و بيجي شاب عايش بره البلد بيطلبها و يتجوزها و يقولها انا عندي 35 سنه ضيعتهم في اني اكون نفسي و محتاج اني رتبط ببنت شابه نعيش مع بعض حياه سعيده
و بينتهي الحلقه علي جواز البنت بالراجل ده و اكتئاب الشاب اللي كان بيحبها
يوم ما شفت الحلقه دي بصيت للراجل اللي جه اتجوز البنت و خدها من حبيبها نظره انه حقير نظره انه انسان عايز ياخد زمنه و زمن غيره  و انه اتسبب بتحطيم قصه حب بين شابين و قولت في بالي اكيد البنت اتجوزته بس عمرها ما هتحبه و هتبقي دايما بتفكر في جوزها التاني و هتبقي علاقتها معاه سواء الشخصيه او الجسديه زي اللي مشتري جاريه لانها اتجوزته بسبب انه جاهز
دلوقت انا في نفس سن الشاب اللي جه من بره و عايز يتجوز يا تري لو اتجوزت هبقي بوظت علاقه البنت اللي اتجوزتها بواحد بتحبه و عايزه تتجوزه و يبقي ابو عيالها
يا تري اصلا في يوم هيبقي ليا زوجه و اولاد زي ناس كتير و الله بدأت اشك ان ده ممكن يحصل
في الصوره اللي انا حاططها هتلاقي انها بتقول ان اللي سنه 35 و لسه عازب في 25% منه عايز يتجوز و 27% عايز يفضل عازب و 26% منه عايز يبقي راهب و 22% منه رغبه في انه يبقي اب الصوره دي واقعيه جدا الواحد ممزق ما بين كل هذه الحالات عايز يتجوز و شايف ان القطر فاته نفسه في ولاد بس خايف ميبقاش عن نفس لتربيتهم بما انه عجز
انا انتهيت نفسيا يا جماعه كل يوم بشوف شباب اصغر مني بكتير داخلين بيوتهم و انا عمال اتفرج عليهم ساعات بحس ان شكلي شاذ وسط الناس و اني فيا حاجه غلط 
يوم ما بدات المدونه دي متخيلتش اني هقعد قرب ال 8 و لسه حالي متصلحش بالعكس دي بيبقي اسوء 
الواحد وصل لمرحله انه ممكن يعجب ببنت يلاقيها في الكليه لسه و ممكن تقوله يا عمومتخيل انك ممكن تلاقي اللي نفسك فيها بس سنك يمنعك من انك تجوزها في اي ذل و مهانه اكتر من كده
ساعات بقول ايه اللي الواحد ممكن يخسره لو مات دلوقت لما بحسبها مش بلاقي حاجه انا عايش زي الحمار بشتغل و بنام لا عندي متعه و لا انبساط في الحياه 
لو ربنا كاتب عليا افضل علي الحال ده فيارب ميكنش عمري طويل و اخلص بدري بدري ما هي الحياه مفيهاش حاجه تستحق اني افضل فيها
و اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة يا افه

هناك 3 تعليقات:

  1. ربنا يرزقك ويرزقنى بالنص التانى اللى يعوضك سنين الوحده

    ردحذف
  2. امين يا رب بس انت وحيد ليه برضه مش لاقي عروسه

    ردحذف